از آهن به عنوان یکی از پرکاربردترین فلزات در ساخت ابزارآلات، وسایل نقلیه، ساختمان‌ها و بسیاری از محصولات دیگر استفاده می‌شود. حکاکی روی آهن یکی از روش‌های تزئینی است که با استفاده از آن طرح‌های مختلفی بر روی آن ایجاد می‌کنند. دستگاه حکاکی لیزری مستر لیزر نمونه‌ای از بهترین دستگاه‌های حکاکی لیزر مخصوص اورجینال موجود در بازار است که با استفاده از فناوری‌های نوین، حکاکی‌های عمیق و با کیفیتی روی آهن ایجاد می‌کند.
در گذشته، حکاکی روی آهن با استفاده از روش‌های سنتی انجام می‌گرفت. در این روش معمولا حکاکی‌های زیبایی بر روی اشیاء طراحی می‌کردند؛ محدودیت در ایجاد طرح‌های خلاقانه و یا طرح‌های پیچیده که نمی‌توانستند عمق زیادی را ایجاد کنند، تنها عیب استفاده از این روش بود؛ اما امروزه با پیشرفت فناوری و تکنولوژی، حکاکی با دستگاه‌های CNC انجام می‌شود. این دستگاه‌ها که به دستگاه‌های حکاکی لیزر مخصوص اصل معروف هستند، از یک پرتو لیزر با انرژی بالا برای حکاکی روی آهن استفاده می‌کنند. در این مقاله، به بررسی نحوه حکاکی عمیق روی آهن با این دستگاه و کاربرد آن می‌پردازیم.

کاربردهای دستگاه حکاکی عمیق روی آهن

حکاکی عمیق روی آهن کاربردهای گوناگونی دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم. از جمله این کاربردها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تزیین قطعات فلزی
  • ساخت قطعات نظامی
  • صنعت خودروسازی
  • صنعت ساخت و ساز
  • تولید تابلوهای تبلیغاتی

تزئین قطعات فلزی

حکاکی طرح‌های تزئینی روی قطعات آهنی، یکی از روش‌های رایج حکاکی روی آهن است که باعث جذابیت و زیبایی محصولات مختلف می‌شود.

ساخت قطعات نظامی

حکاکی لیزری قطعات نظامی از جمله موارد استفاده از دستگاه حکاکی لیزر به شمار می‌رود.

صنعت خودروسازی

محصولات صنعتی باید طوری نشانه‌گذاری شوند که اطلاعات مورد نیاز در مورد آن‌ها به راحتی قابل مشاهده باشند. حکاکی لیزری یکی از دقیق‌ترین و ماندگارترین روش‌های نشانه‌گذاری محصولات صنعتی است.

صنعت ساخت‌وساز

از دستگاه حکاکی لیزر برای حکاکی روی تجهیزات ساختمانی استفاده می‌شود.

تولید تابلوهای تبلیغاتی

با استفاده از حکاکی عمیق می‌توان انواع طرح‌های تبلیغاتی را بر روی تابلوهای تبلیغاتی و دیگر محصولات حک کرد. حکاکی روی ساعت، خودکار، جاکلیدی و … از جمله حکاکی‌های رایج بر روی فلزات هستند.

برای کسب اطلاعات درباره دستگاه لیزر فایبر مارکینگ کلیک کنید.

مزایای حکاکی روی آهن

حکاکی عمیق روی آهن در مقایسه با روش‌های گذشته، ماندگاری و سرعت بالایی دارد. این مزیت باعث شده تا مورد حمایت بسیاری از افراد قرار گیرد. دیگر مزایای حکاکی عمیق عبارتند از:

سرعت بالا

یکی از مهم‌ترین مزایای دستگاه‌های حکاکی روی فلز، سرعت بالای آن‌ها است. این دستگاه‌ها می‌توانند در مدت زمان کوتاهی، حکاکی‌های دقیق و باکیفیتی روی فلز انجام دهند. این امر، باعث می‌شود تا تولیدکنندگان بتوانند محصولات خود را در زمان کمتری تولید کنند و هزینه‌های خود را کاهش دهند.

دقت بالا

دستگاه‌ حکاکی عمیق می‌تواند حکاکی‌های بسیار دقیقی را انجام دهد که حتی در زیر میکروسکوپ نیز قابل مشاهده هستند. این امر، باعث می‌شود تا محصولات تولید شده با استفاده از این دستگاه‌ها، از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشند.

وزن سبک و اندازه کوچک

دستگاه‌های حکاکی روی فلز، از نظر اندازه و وزن نیز بسیار کوچک و سبک هستند. این امر، باعث می‌شود تا حمل و نقل و استفاده از این دستگاه‌ها آسان باشد.

هزینه نگهداری پایین

هزینه تعمیرات و نگهداری از دستگاه حکاکی عمیق بسیار پایین و مقرون‌به‌صرفه است.

معایب استفاده از دستگاه حکاکی عمیق

در این بخش به معایب استفاده از دستگاه حکاکی عمیق روی آهن می‌پردازیم.

هزینه بالا

از آنجایی که در دستگاه‌ حکاکی از تجهیزات و ابزارهای پیشرفته‌ای استفاده می‌شود، سرمایه بالایی نیاز است. با این حال، ارزش افزوده و قابلیت‌هایی که دستگاه‌های حکاکی لیزری ارائه می‌دهند، می‌تواند این هزینه را توجیه کند. این دستگاه‌ها قادرند طرح‌ها و نقوش دقیق و با کیفیت را بر روی مواد مختلفی مانند چوب، پلاستیک، فلز و شیشه بنویسند.

عدم کاربرد تام در مواد گوناگون

حکاکی لیزری، علیرغم کاربرد در بسیاری از مواد، ممکن است در برخی از آن‌ها مانند شیشه‌ها به درستی عمل نکند. با این حال، برخی از انواع شیشه، مانند شیشه‌های مات یا شیشه‌های با پوشش خاص، ممکن است به خوبی به حکاکی لیزری پاسخ ندهند. در هر صورت، قبل از استفاده از دستگاه حکاکی لیزری، مهم است مواد مورد استفاده و شرایط مورد نیاز را به دقت بررسی کرد.

خطر آسیب مادی

پرتو لیزر تولید شده توسط دستگاه حکاکی، گرمای شدیدی ایجاد می‌کند. این گرما ممکن است به مواد آسیب برساند. این خطر، به‌ویژه برای مواد حساس یا حساس به حرارت، بیشتر است. برای مثال، فلزاتی مانند آلومینیوم، مس و برنج، نسبت به گرما حساس هستند و ممکن است در اثر برخورد پرتو لیزر، دچار تغییر رنگ یا آسیب شوند. با رعایت نکات ایمنی و تنظیم دقیق پارامترهای لیزر مانند پارامترهای مربوط به توان لیزر، سرعت حکاکی و فاصله اپتیکال، می‌توان خطر آسیب مادی را به حداقل رساند و از مزایای حکاکی لیزری بهره‌مند شد.

نحوه حکاکی روی آهن با دستگاه حکاکی لیزر

با استفاده از دستگاه حکاکی هر طرح و نقشه‌ای که بخواهید را می‌توانید بر روی فلزات مختلف پیاده کنید. در ادامه نحوه انجام کار با دستگاه را به شما شرح می‌دهیم.

آماده‌سازی سطح

ابتدا باید سطح مورد نظر را برای حکاکی آماده کنید. این کار شامل اقداماتی مانند تمیزکردن سطح از هر گونه آلودگی، چربی و ذرات معلق است. سطح باید خشک و صاف باشد تا بهترین نتیجه را از عمل حکاکی بگیرید.

تنظیمات دستگاه حکاکی

دستگاه حکاکی لیزر را برای حکاکی روی آهن تنظیم کنید. باید روی این دستگاه، قدرت لیزر، سرعت حکاکی و فاصله اپتیکال را به درستی تنظیم کنید. این تنظیمات باید با توجه به ضخامت و خصوصیات آهن انجام شود.

انتخاب طرح مورد نظر

در این مرحله باید طرح یا نقشه‌ای که می‌خواهید روی آهن حکاکی شود را انتخاب کنید. می‌توانید طرح خود را به صورت دیجیتالی در دستگاه حکاکی لیزر بارگذاری کنید یا از طرح‌های پیش‌فرض موجود در خود دستگاه استفاده نمائید. پس از اتمام حکاکی دستگاه را از سطح آهن بردارید. در این لحظه، سطح آهن ممکن است گرم شده باشد، بنابراین لازم است، احتیاط کنید.

سخن آخر؛ چرا خرید دستگاه لیزری حکاکی را پیشنهاد می‌کنیم؟

در پایان خوب است بدانید که حکاکی عمیق روی آهن با دستگاه لیزر، امکان ایجاد طرح‌ها و نقوش زیبا با جزئیات را برای شما فراهم می‌آورد. با این دستگاه، می‌توانید بر روی تمامی فلزات از قبیل استیل، آهن، فولاد، طلا، نقره، آلومینیوم و …ضربه‌ای بزنید و نقش مورد نظر خود را حک کنید. یکی از مزایای این دستگاه، قیمت مناسب آن است که بدون نیاز به تخصص یا کامپیوتر می‌تواند حکاکی‌های باکیفیت و جذابی را برای شما تولید کند.

امتیاز بدهید post